Sammendrag
Prosjektet er fundamentert på den omfattende FoU-virsomheten de
prosjektansvarlige har stått for fra 1980-tallet og framover, bl.a. ved
Hamar lærerhøgskole, Universitetet i Trondheim og i ulike kunstneriske
sammenhenger. Målet er å utvikle faglig-pedagogisk refleksjon og
beredskap i forhold til de utfordringer og behov som utdanningssektoren
stilles overfor av myndigheter, teknologi og medier, f.eks. slik det
formuleres i planen IT i norsk utdanning 1996-99, og i utdanningsreformer
som reform 97 for grunnskolen, Reform 94 for videregående opplæring og i
tillegg om IT til Rammeplan for allmennlærerutdanningen, 1996. Dette
vil bli gjort ved å implementere IT-assisterte undervisnings- og studieformer
i lærer- og etterutdanningen ved høgskolen, samtidig som det utvikles en
analytisk didaktisk refleksjon over IT's og medias funksjoner i skolens
musikkundervisning, såvel som i en høgskolepedagogisk kontekst.
Prosjektet har dermedet allment aspekt ved at det sikter mot å utvikle en
grunnleggende teknologisk og mediemessig kompetanse med basis i
humanvitenskapelige forståelsesformer og verdier. Dette defineres som en
nasjonal oppgave innenfor prosjektet, og fagmiljøet er iInnstilling fra
"Norgesnettutvalget" til utredning av fagprofil og arbeidsdeling innen
lærerutdanningene ved høgskolene (sept. 1996), foreslått som knutepunkt
innenfor IT-assistert musikkdidaktikk. I tillegg prioriteres
videreutvikling av et etablert internasjonalt kontaktnett innen fagfeltet høyt.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Prosjektet er fundamentert på den omfattende FoU-virsomheten de
prosjektansvarlige har stått for fra 1980-tallet og framover, bl.a. ved
Hamar lærerhøgskole, Universitetet i Trondheim og i ulike kunstneriske
sammenhenger. Målet er å utvikle faglig-pedagogisk refleksjon og
beredskap i forhold til de utfordringer og behov som utdanningssektoren
stilles overfor av myndigheter, teknologi og medier, f.eks. slik det
formuleres i planen IT i norsk utdanning 1996-99, og i utdanningsreformer
som reform 97 for grunnskolen, Reform 94 for videregående opplæring og i
tillegg om IT til Rammeplan for allmennlærerutdanningen, 1996. Dette
vil bli gjort ved å implementere IT-assisterte undervisnings- og studieformer
i lærer- og etterutdanningen ved høgskolen, samtidig som det utvikles en
analytisk didaktisk refleksjon over IT's og medias funksjoner i skolens
musikkundervisning, såvel som i en høgskolepedagogisk kontekst.
Prosjektet har dermedet allment aspekt ved at det sikter mot å utvikle en
grunnleggende teknologisk og mediemessig kompetanse med basis i
humanvitenskapelige forståelsesformer og verdier. Dette defineres som en
nasjonal oppgave innenfor prosjektet, og fagmiljøet er iInnstilling fra
"Norgesnettutvalget" til utredning av fagprofil og arbeidsdeling innen
lærerutdanningene ved høgskolene (sept. 1996), foreslått som knutepunkt
innenfor IT-assistert musikkdidaktikk. I tillegg prioriteres
videreutvikling av et etablert internasjonalt kontaktnett innen fagfeltet høyt.
Vis fullstendig beskrivelse