I prosjektet arbeides det med kroppsøving som skole- og lærerutdanningsfag. Spesifikke tema er svømming, dans, grunnleggende ferdigheter og muntlig kompetanse.
Høsten 2006 fikk Norge ny læreplan, Kunnskapsløftet, og de fem grunnleggende ferdighetene ble innført.
I 2012 ble læreplanen i kroppsøving revidert og satsingen på de fem grunnleggende ferighetene ble revidert. Vi fik Rammeverket for de grunlggende ferdighetene. I 2017 ble de nye kompetansekravene i svømming innført i grunnskolen. Livredning skal nå gjennomføres også utendørs. I prosjektet arbeides det spesifikt med tema som sikkerhet ved, i og på vann.
Høsten 2020 ib\verksettes ny læreplan i grunnopplæringen. Fagfornyelsen har ført til Ny Overordnet del, tre tverrfaglige tema (Bærekraftig utvikling, Folkehelse og livsmestring samt Demokrati og medborgerskap.)
I alle fagene er det innført KJERNEELEMENET som skal være det viktigste elevene skal lære i faget. De fem grunnleggende ferdighetene er videreført og antall kompetansemål er redusert.
Forskningsprosjektet er opptatt av kroppsøving i et danningsperspektiv, i et bevegelsesperspektiv og er opptatt av å utforske natur og bruk av natur- og kulturlandskapet som lærings- og danningsarena.
I prosjektet arbeidesdet med læreplananalyse og et spesielt fokus på den erfarte læreplan gjennom å løfte frem stemmene til elevene.
Muntlige ferdigheter i kroppsøving innebærer å skape meining gjennom å lytte, tale og samtale. Det innebærer blant annet å kunne formidle inntrykk og opplevelser fra ulike aktiviteter (K06). I læreplanen står det at elevene også uttrykker seg muntlig i utforminga av regler for lek, ulike typer spill og annen samhandling (Udir, 2016). I den videre omtalen av muntlige ferdigheter i kroppsøving er det i læreplanen presisert at det å kunne lytte til andre, gi respons og være bevisst på mottakeren når en snakker er sentralt i kroppsøvingsfaget. «Evne til munnleg formidling er òg nødvendig når ein skal vere med å organisere aktivitetar» (Udir, 2016).
Et mål i prosjektet er å få forskningsbasert kunnskap om hvordan skriving, lesing og muntlig kompetanse inngår i læringsarbeidet i kroppsøvingsfaget. Det er foretatt en analyse av hvordan muntlige ferdigheter inngår i læreplanen for faget kroppsøving på 5.-7. trinn. Konkrete undervisningsopplegg vil bli studert.
Noen teoretiske forankringer:
Læreplananalyse (Goodlad, 1979)
Uteskole som arbeidsmåte (Jordet, 2007)
Mimetisk didaktikk (Willbergh, 2010)
Muntlige ferdigheter og undervisningsformer (Svenkerud, 2013
Landscapes and Beings in Formative Practices (Sobel 1996, Jordet
2007, Quinn et al. 2015, heggen 2015, Hallås og Karlsen 2015).
Didactic practices in wilderness and cultural landscapes (Sobel 1996, Jordet
2007, Quinn et al. 2015, heggen 2015, Hallås og Karlsen 2015).
Språkets rolle i kroppsøvingsfaget (Molteberg 2007)